Fagdidaktik og oldtidskundskab

Fagdidaktik og oldtidskundskab

En
virtuel workshop for oldtidskundskabslærere, den 29. januar 2026, kl. 15:00 til
17:30.

(Om tilmelding: se nederst)

Hvordan
udvælger man stof og arbejdsformer som oldtidskundskabslærer? Hvordan begrunder
man faget over for eleverne? Og hvordan indtænker man eleverne med deres
hverdagsforståelser som en aktiv resurse i vidensproduktionen i undervisningen?

Faget er
ikke givet en gang for alle. Disse spørgsmål, og andre spørgsmål, må til
stadighed tages op, og på den måde rekonstrueres faget hele tiden. Denne kommunikationsproces
kaldes nogle gange for didaktisering. Under et stadig omverdenspres nyfortolker
faget konstant sig selv. Det sker gennem interne diskussioner i faget og gennem
eksterne diskussioner med mange aktører i omverdenen.

Denne
workshop er tænkt som en del af denne fortsatte diskussion og nyfortolkning af
faget.


I
efteråret 2025 er der udkommet tre bøger, der byder ind i forhold til disse
spørgsmål:

Nye perspektiver – antikken i det nye årtusinde – redigeret af Allan Uhre Hansen, Anja Czepluch
og  Janne Flensted Laursen

Fagdidaktik i oldtidskundskabredigeret
af Allan Uhre Hansen og Peter Hobel

Oldbogen – grundbog til oldtidskundskab af
Ann Bolbjerg Øe, Louise Lund Knudsen og Marcel Lysgaard Lech


workshoppen vil de tre bøger blive præsenteret og på den baggrund vil vi
diskutere udfordringer og potentialer i oldtidskundskabsdidaktikken.


Program:

Kl. 15:00
til 16:00: Præsentation af tre bøger med fokus på oldtidskundskabs fagdidaktik:

Allan
Uhre Hansen, Janne Flensted Laursen og Anja Czepluch
præsenterer ”Nye perspektiver”: Hvilke
fagdidaktiske overvejelser ligger bag samlingen af netop disse
perspektivtekster? Hvordan styrker arbejdet med perspektivtekster faget oldtidskundskab?
Hvorfor er det centralt for faget at læse moderne tekster, der kritisk
forholder sig til de antikke tekster?

Peter
Hobel og Malene Søderberg

præsenterer ”Fagdidaktik i oldtidskundskab": Hvad er det fagdidaktiske
udgangspunkt for bogen? Og hvordan realiseres det i kapitlet om at læse gamle
tekster og i kapitlet om arbejdsformer?

Ann  Bolbjerg Øe og Louise Lund Knudsen præsenterer ”Oldbogen”: Hvilke
fagdidaktiske overvejelser gør man sig, når man skal skrive en grundbog til
oldtidskundskab, der kan støtte eleverne i deres arbejde med de antikke tekster
og den antikke kunst? Hvilket stof skal udvælges, og hvordan skal der lægges op
til, at der skal arbejdes med det?

Kl. 16:00
til 16:45: Diskussion i break-out-rooms. Inden workshoppen afholdes udsendes spørgsmål
til gruppediskussionen til deltagerne.

Kl. 16:45
til 17:30: Plenumdiskussion og spørgsmål til oplægsholderne. Hvilken vej skal
oldtidskundskab og oldtidskundskabsdidaktikken bevæge sig?

 

 

Tilmelding herunder senest
mandag 19. januar.

Pris: Gratis

Link og program til kurset udsendes til deltagerne

Tilmeld / Tilmeldingsfrist 19-01-2026 23:55