Stråleterapi, kræftsygdomme og engineering

Et fællesfagligt kursus til fysik og biologi
Engineering tager udgangspunkt i problembaseret undervisning, hvor eleverne både anvender og tilegner sig faglig viden i deres arbejde med at løse fagligt relevante og virkelighedsnære problemer. Metoden har vundet indpas i grundskolen og i 2023 startede et stort nationalt projekt med det formål at udvikle og implementere engineering i gymnasieundervisningen. Men hvad kan engineering-metoden bruges til og hvordan passer den ind i gymnasiets læreplaner, krav og rammer?

Med udgangspunkt i faglige oplæg om diagnosticering og behandling af kræftsygdomme med stråleterapi samt eksempler fra konkrete engineeringforløb får du inspiration til, hvordan du kan arbejde med engineering i din egen undervisning. Du får desuden kendskab til engineeringmetoden og dens potentiale i gymnasieundervisningen. Vi veksler mellem oplæg, øvelser og refleksion.

Kursusleder
Anne Hansen, Engineer the Future

Oplægsholdere
Eva Samsøe Hinsby, ledende hospitalsfysiker, ph.d., Klinisk Onkologisk Afdeling, Sjællands Universitetshospital
Kenneth Hofland, ledende overlæge, ph.d., Stråleterapien, Sjællands Universitetshospital
Anne Hansen og Lene Pfeiffer Petersen, Engineer the Future

Pris:
kr. 500 for medlemmer (25% rabat ved 2 deltagere fra samme gymnasium)
kr. 1000 for ikke-medlemmer

Fysiklærerforeningen:
Jon Gaarsmand, jg@odensekatedralskole.dk
Foreningen af Danske Biologer (FaDB): Lars Johansen, ljo@eucl.dk
Kontaktperson Engineer the Future: Anne Hansen, anne@engineerthefuture.dk

Tilmelding / Tilmeldingfrist 15-08-2024 kl. 23:55

I bemærkningsfeltet skal skrives din skoles navn, EAN-nummer og CVR-nummer af hensyn til fakturering.