Kursus om motivation og gamification i fysik

Bliver bedre til at motivere eleverne til fysik - spændende ideer, der virker i praksis

Kære fysiklærer
Fysiklærerforeningen har hermed fornøjelsen at invitere dig til kursus om motivation og gamification den 4/12 på Aarhus Tech
Der vil være oplæg af:

• Lasse Seidelin Bendtsen, vinder af Politikens Undervisningspris, Novo Nordisk Gymnasielærerpris og H.C. Ørsted Medaljen
    Workshoppen tager udgangspunkt i elevernes udfordringer inden for fysik og giver konkrete redskaber til, hvordan man med simple midler kan hæve alle elevers faglige niveau, skabe oplevelser og vække elevernes lyst til at lære.
  • Jesper Bruun fra teamet bag Marsbasen - en app der præsenterer hele fysik C pensum i en fortælling, med detaljerede lektionsplaner.
  • Bo Päivinen Ullersted, udvikler af kortspillet Fysikkens Mestre/Fagets Mestre, arbejder med brug af narrativ, boss battles og pointsystemer i undervisningen

Bemærk at vi har fokus på anvendelighed - idealet er, at du går hjem med en masse  materialer, som er klar til brug uden yderligere forberedelse.

11.30 - 12.30 Introduktion og frokost
12.30 - 14.00 Workshop med Lasse Seidelin Bendtsen
14.00 - 14.30 Udveksling af materialer
14.30 - 15.00 Kaffepause, fortsat udveksling af materialer
15.00 - 16.00 Oplæg fra Jesper Bruun om Marsbasen, oplæg fra LMFK foreningsrepræsentant
16.00 - 17.45 Workshop med Bo Päivinen Ullersted. Brug gamification til motivation i undervisningen
17.45 - 18.00 Transporttid til restaurant
18.00 - 18.45 Spisning, faglig opsamling og
diskussion.

Deling af materialer mellem fagkollegaer
Vi er i fysiklærerforeningen opmærksomme på, at det nogle gange er helt lavpraktisk hjælp, der kan forbedre vores undervisning. At få en håndfuld gode opgaver eller forsøgsvejledninger med det rigtige tema kan være guld værd. Især for de helt nye undervisere, og undervisere der har skiftet job og skal finde muligheder i en ny samling. Derfor er der deling af materialer som et af punkterne på kurset.

Gamification i undervisningen - kort fortalt
Gamification er en metode til at motivere elever, og engagere dem i undervisningen. Grundideen handler om at tage inspiration fra spil - computerspil, brætspil og sport - som har en fantastisk stærk evne til at engagere.
Elementer fra spil kan så indføres i undervisningen for at motivere eleverne til at deltage aktivt. Undervisningen bliver ikke til et spil, men den vil få tilført en del af den stemning og  det engagement der findes i et godt spil.
På dette kursus vil du lære at anvende en række simple men effektivt gamificerede undervisningsmetoder, som du umiddelbart kan bruge i din egen undervisning.
Læs evt. mere om tankerne bag gamification: Blog - Gamification i undervisningen
eller om undervisningsmetoderne: Blog - Gamificerede undervisningsmetoder

Praktiske informationer
Tidspunkt: Mandag den 4/12 2023, kl. 11.30 - 18.45
Sted: Aarhus Tech, Dollerupvej 2, 8000 Aarhus
Pris: 1500 kr. for medlemmer af LMFK/DFKF, 2000 kr. for ikke-medlemmer
Tilmelding: Senest den 13. november
Arrangør: Fysiklærerforeningen, kontaktperson: Bo Päivninen Ullersted, bpj@college360.dk

Skriv gerne EAN- og/eller CVR-nr. for din skole i kommentarfeltet af hensyn til fakturering. Skriv også gerne om du er medlem af foreningen.

Tilmelding / Tilmeldingfrist 13-11-2023 kl. 23:55