Årskursus 2023 for fysik, kemi og matematik

Udbyder
LMFK - Matematik-, fysik- og kemilærerforeningen

Formål
Det fælles årskursus for fysik-, kemi- og matematiklærere afholdes hvert tredje år. Her får du en unik mulighed for at få inspiration til undervisningen i ét eller begge dine fag. På kurset kommer der en række aktuelle foredrag og workshops. Derudover får årskurset besøg af forlag, apparaturforhandlere, det eksterne læringsmiljø og andre interessenter.

Indhold
Programmet starter kl. 10.00 torsdag den 23. november og slutter ca. kl. 15.00 fredag den 24. november.
Indholdet vil være en blanding af fælles tværfaglige oplæg samt mere fagspecifikke foredrag og workshops inden for matematik, fysik og kemi.

Både torsdag og fredag vil der ca. være 4 parallelle workshops. Nogle er enkeltfaglige andre tværfaglige. Ligesom tidligere kan du medbringe en poster om et spændende emne / forløb / eksperiment, som kan præsenteres for kollegerne om torsdagen. Vi belønner bidrag med en flaske god vin. Skriv til en af arrangøreren, hvis du tager en poster med.

Se programmet her.

Torsdag den 23. november:

10.00 - 11.00 Indledende oplæg om kvantecomputere
11.00 - 11.30 Pause
11.30 - 13.00 Workshops
13.00 - 14.00 Frokost
14.00 - 15.30 Workshops
15.30 - 16.00 Pause inkl. kaffe og kagebord
16.00 - 19.00 Markedsplads + Generalforsamlinger i de Faglige Foreninger
19.00 -            Middag

Workshops:

• Opgavekomissionen i fysik
  • Fablerobotter i fysik og matematik v. lektor Christian Lundmand Næstved Gymnasium og HF.
  • Brainbreaks i kemi: Karin Holm Skjalm-Rasmussen (Paderup Gymnasium) og Maiken Rabøl Rossen (Naturvidenskabernes Hus og Bjerringbro Gymnasium)
  • Batterier og Brændstof v. Ole Trinhammer, Nanoteket, DTU.
  • Kvantealgortimer v. lektor Kim Splittorff, NNF Quantum Computing Programme.
  • UNF Escaperoom, Maria Lyngby Karlsen, UNF
  • Disco, Maddy Tizar Hansson, Naturvidenskabernes hus

Markedsplads med udstiller og poster session
Udstiller: Skolebutik, Frederiksen, Systime, Praxis, LMFK forlag, Maple og Kidsprint

Poster session om deres tilbud t il Gymnasier:
Naturvidenskabernes hus, Engineer the Future, Astra, Åben Virksomhed, ESERO, UNF, ScienceMuseerne, LIFE, Besøgsservice fra AU og Besøgsservice fra AAU

Fredag den 24. november:

09.00 - 10.00 Workshop
10.00 - 11.30 Workshop
11.30 - 12.30 Frokost
12.30 - 14.00 Workshop
14.00 - 15.00 Afsluttende oplæg af Nobelprisvinder Morten Meldahl

Workshops:

• Mikroskalakemi: Jonas Niemann (Institut for Naturfagenes Didaktik, KU)
  • Microbot og machinelearning v. cand-scient Karl-Emil Bilstrup, Datalogisk Institut, AAU.
  • Brobygning med Grundskolen v. Lektor Peter Tribler, MIdtsjællands Gymnasium og HF.
  • Børn af Solen v. Johanne Tusen og Mikel Vuorela, Dagbladet information.
  • Legoklodser og kombinatorik v. prof. Søren Eilers, Institut for Matematikske fag, KU.
  • Opgavekommissionen i kemi v. Heidi Graversen Sct. Knuds Gymnasium og HF.
  • GATE-projektet v. Henriette Holmegaard, IND, KU.
  • Power to X: Martin Østberg (Topsøe) og Christian Dannesboe (Topsøe)
  • Normalfordeling med et historisk perspektiv v. prof. Henrik Kragh Sørensen, IND, KU.
  • Computationel Thinking, Jonas Ørbæk Hansen, Silkeborg Gymnasium og Solveig Skaadhauge, Nærum Gymnasium
  • FPro3, Jeppe Willads Petersen, Rungsted Gymnasium

Styregruppe:
- Jeppe Willads Petersen, Rungsted Gymnasium, jp@rungsted-gym.dk (fysik)

- Jens Bang-Jensen, Egedal Gymnasium og HF, jb@egeegym.dk (fysik)

- Søren Bredlund Caspersen, Sct. Knuds Gymnasium, sc@sctknud-gym.dk (matematik)

- Mikkel Rønne, mikkel.r.roenne@gmail.com (matematik)

- Karin Holm Skjalm-Rasmussen, kh@paderup-gym.dk (kemi)

- Maiken Rabøl Rossen, maiken.raboel@gmail.com (kemi)

Arbejdsform
Foredrag og workshops.

Målgruppe
Matematik-, fysik- og kemilærere ved landets ungdomsuddannelser.

Undervisere
Se program.

Tid og sted
Torsdag den 23. november til fredag den 24. november 2023, Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart.

NB der er ca. 107 overnatningspladser på Severin. Hvis der bliver behov for flere værelser forsøger vi at booke plads andet sted i nærheden. Vi kører efter først til mølle princippet.

Begge dage med overnatning 4.800 kr.
Begge dage uden overnatning 4.400 kr.
Deltagelse kun torsdag inkl. middag om aftenen 3.000 kr.
Deltagelse kun fredag 1800 kr.

Skriv i kommentarfeltet
- Eventuelle madhensyn
- Navn på din skole og EAN- og CVR-nr.
- Hvorvidt du ønsker at deltage begge dage og med/uden overnatning eller kun deltagelse om torsdagen

Tilmelding / Tilmeldingfrist 01-10-2023 kl. 23:55

Kontakt os

Tak! Din besked er afsendt..
Din besked blev ikke afsendt. Brug venligst kontaktinformationer ovenfor. Beklager ulejligheden!