Matematiklærerforeningens Årskursus 2022

Comwell Aarhus

Værkmestergade 2,8000 Aarhus

Tidspunkt: 17.11.22 kl.15.30 - 18.11.22 kl.15.30

Pris: 2700 kr. to dage, 1350 kr. for en dag for medlemmer af Matematiklærerforeningen, Ikke-medlemmer betaler 3000 kr. for to dage og 1500 kr. for én dag.

Overnatning på Comwell inkl. morgenmad pr. nat 1400 kr.

Tilmeldingsfrist: Fredag den 14. oktober (hvis du vil bestille overnatning på Comwell) ellers Søndag d. 6. november for selve kurset.

Torsdag den 17. november

15.30-16.00

Kaffe, the, kage og evt. indkvartering

16.00-17.00

Velkomst og møde med Kim Bertelsen, Fagkonsulent i matematik hf/stx

17.15-18.15

Dynamiske tal ved Simon Kristensen, Lektor på Institut for Matematik, Aarhus Universitet

Talteori handler om tallenes aritmetiske egenskaber. Det kan være de hele tal, de rationale tal, de reelle tal eller de komplekse tal og alt derimellem. Studiet af dynamiske systemer er derimod studiet af, hvordan elementer i mængder udvikler sig over tid, når mængden påvirkes af en eller anden afbildning. A priori har de to ting meget lidt med hinanden at gøre, men ikke desto mindre kan de ”rette” dynamiske systemer afsløre ret dybe ting om tallenes natur.

I mit foredrag vil jeg give eksempler på, hvordan simple afbildninger af cirklen til sig selv (rotationer, vinkelfordoblinger og lignende) kan afsløre dyb aritmetisk information. Jeg vil blandt andet tale om normalitet af tal, ledende cifre i potenser af 2, diofantisk approksimation og hvis tiden tillader det om kædebrøker.

Simon skriver, at dele af emnerne vil kunne bruges i et undervisningsforløb i gymnasiet

18.30-19.30

Generalforsamling i Matematiklærerforeningen

Middag

Fredag den 18. november

9.00-9.45

Spilteori - foredrag ved Jacob Rubæk Holm, Lektor på Aalborg University Business School

9.45-10.00

10.00-11.15

Spilteori - workshop ved Jacob Rubæk Holm, Lektor på Aalborg University Business School og to studerende ved AAU Business School

11.30-12.15

Matematik på kryds og tværs ved Christina Cæsarsen, Lektor på Fjerritslev Gymnasium

Oplæg, diskussion og erfaringsudveksling

Der bliver præsenteret et konkret eksempel på et introforløb for alle 1. årgangs elever, som afholdes hvert år. På kurset deles et ressourcerum med afprøvede materialer.

12.15-13.00

Frokost

13.00-15.00

Neurale netværk - oplæg og workshop ved Dennis Pipenbring, Lektor på Gefion Gymnasium

De matematiske principper bag neurale netværk vil blive gennemgået. I den efterfølgende workshop kommer deltagerne til at arbejde meget konkret - hands on - med, hvordan et netværk virker. Herudover vil der blive vist eksempler på, hvordan neurale netværk kan indgå i større skriftlige opgaver i matematikundervisningen.

15.00-15.15

Afrunding og evaluering

Spørgsmål vedrørende programmet kan du kontakte:

Christina Cæsarsen (cc@fjerritslev-gym.dk)

Mikkel Rønne (formanden@mat.dk)

Er du ikke medlem af LMFK og vil gerne med? Så skal du...
..sende en mail til sekretariatet: lmfk@sekr.dk. Du bedes oplyse: hvilke dage du vil deltage; hvorvidt du ønsker overnatning ved Comwall; madhensyn ifm. forplejning samt EAN- eller CVR-nr. hvis skolen betaler

Online tilmelding slået fra - se detaljer under beskrivelsen ovenfor.

Kontakt os

Tak! Din besked er afsendt..
Din besked blev ikke afsendt. Brug venligst kontaktinformationer ovenfor. Beklager ulejligheden!