Jæger - samler kursus 2024

Dette 2-dages outdoor kursus handler om at bruge naturens ressourcer i skoven og langs kysterne. På kurset indgår jagt, fiskeri og et tangkursus.

Er du naturvejleder, lærer eller pædagog og har du lyst til at formidle om jagt, fiskere og sankning i naturen, så er dette kursus lige noget for dig.

• Kurset afvikles i skoven og ved stranden, hvor der sættes fokus på at høste af naturens ressourcer. Der er særlig fokus på jagt, fiskeri samt fødemulighederne på stranden og i vandkanten, hvor tang er et centralt element.
  • Kurset er et praktisk kursus, hvor vi går på jagt, fisker og sanker til måltiderne, der tilberedes over bål i naturen.  Vi kender derfor ikke menuen, men står inde for en lækker og inspirerende menu, alt efter de råvarer vi kan opdrive.
  • Den praktiske afvikling er tænkt som en oplæring og inspiration til hvordan du kan bruge naturens fødemuligheder i din formidling.
  • Overnatning sker i shelter eller eget telt og er inkluderet i prisen. Der er mulighed for at komme dagen før og overnatte.
  • Kurset afholdes i samarbejde med Danmarks Jægerforbund og Nordisk Tang. Danmarks Jægerforbunds jægere er våbenførende på kurset, og det kræver ingen forkundskab indenfor jagt eller fiskeri for at kunne deltage.
  • Målgruppe: Naturvejledere og andre naturformidlere
  • Naturvejlederuddannelsen: Kurset tæller som to dage af de seks valgfri, åbne kursusdage, der er en del af Naturvejlederuddannelsen

UNDERVISERE

• Hother Hennings, Danmarks Jægerforbund
  • Franz Holmberg, Danmarks Jægerforbund
  • Bjarne Ottesen, Nordisk Tang

PROGRAM

Dag 1

08.00               Velkomst

08.30               Afsted på jagt – Vi deler os i to grupper og prøver at pürche (liste os ind på) et stykke råvildt.

12.00               Fælles frokost - vildt

13.00               Sankning af alt godt fra stranden og kysten

16.00               Tilberedning af festmiddag i rustikke omgivelser over bål

19.00               Middag og efterfølgende hygge omkring bålet