Natur og kultur for børn (3-6 årige)

Dette 2-dages kursus handler om naturvejledning og kulturhistorisk formidling for 3-6 årige børn og tager afsæt i MYRTHUE – Natur, Kultur & Lærings mangeårige erfaringer.

Vi skal afprøve aktiviteter med fokus på undring og leg og diskutere formidlingen og de pædagogiske overvejelser bag, samt udveksle erfaringer deltagerne imellem.

Kort om programmet:

Den første dag starter vi i Guldager Naturskole. Her afprøver vi MYRTHUEs forløb ”I bevægelse på Stenalderstien”, hvor børn gennem en kulturhistorisk rammefortælling om en stenalder jagt leger og udfordrer bevægelse og sanser.

Herefter holder vi en erfaringsworkshop, hvor du som deltager selv bidrager med tips og tricks og konkrete aktiviteter. Vi diskuterer udfordringer i forhold til formidling for målgruppen og opstiller en række dogmer.

Eftermiddagen foregår på Myrthuegård, hvor vi arbejder med begreberne Naturdannelse og sidemandsoplæring.

I kommer også til selv at afprøve Mikroforskermetoden og diskutere, hvordan man kan arbejde med naturvidenskabelig metode med de 3-6 årige.

Om aftenen går vi en tur til Vadehavet i ”Jens Bjerres fodspor”. I dette forløb er opdagelsesrejsen rammen for bevægelse, undring og undersøgelser i naturen.

På dag 2 går vi til Vadehavet ved lavvande, og afprøver aktiviteter fra Mit Vadehav. Mit Vadehav er en læringsportal for Nationalpark Vadehavet, der formidler Vadehavets kultur og natur gennem aktiviteter til dagtilbud og skoler. Vi stiller skrapt på de nationale lærerplanstemaer og udfordringen med hvordan man skaber sammenhæng mellem dem.

Om eftermiddagen er vi på Midtgård, en økologisk besøgsgård, hvor der arbejdes med økologi i børnehøjde.

Praktisk:

Målgruppe: Naturvejledere, kommende naturvejleder, pædagoger og andre formidlere, der har interesse og lyst til at arbejde med en legende tilgang til Natur og Kultur formidling for de 3 – 6 årige.

Sted: Kurset foregår i den nordlige del af Esbjerg Kommune.

Ved ankomst mandag d. 18. september om aftenen: Myrthuegård, Myrtuevej 39, 6710 Esbjerg V.

Ved ankomst tirsdag d. 19. september kl. 9.00: Jernalderlandsbyen i Guldager, Guldager Stationsvej 105, 6710 Esbjerg V

Slutsted d. 20. september: Skoletjenesten på Midtgård, Ravnsbjergvej 6, 6710 Esbjerg V

Tidspunkt: D. 19.- og 20 september 2023

Der er mulighed for ankomst dagen før og at overnatte på Myrthuegård i forbindelse med kurset.

D. 19. september mødes vi kl. 9.00

D. 20. september slutter kurset kl. 15.30

Transport: Transport under kurset foregår i egne biler og samkørsel kan koordineres.

Overnatning: Der er mulighed for at tilkøbe overnatning på Myrthuegård i 4-personers hytter eller i shelter. Pris for overnatning i hytte er 100,- pr. nat. Overnatning i shelter er gratis.

Medbring lagen, pude/sovepose/dyne til overnatning i hytter eller shelter.

Hvis du ankommer dagen før kurset starter, kan du også booke overnatning hos MYRTHUE på Myrthuegård fra d. 18.-19. september ved tilmelding til kurset.

Forplejning:

Der vil være forplejning på kursusdagene. Giv os en besked ved tilmelding om der er særlige hensyn mht. maden.

Deltagerantal: 12-20 deltagere

Pris: 3750,- kr. inkl. moms for medlemmer og 4750,- kr. inkl. moms for ikke-medlemmer som dækker oplægsholdere, materialer, forplejning og faciliteter

Kurset: Kurset vil foregå på 3 forskellige steder, der alle er en del af MYRTHUE - Natur, Kultur & Læring i Esbjerg Kommune. Kurset vil være tilrettelagt med en vekselvirkning mellem praksiseksempler på hvordan I kan arbejdede med Natur og Kultur formidling med en legende tilgang til læring og med workshop hvor jeres ideer kommer i spil.

Du vil møde:

Bodil Kristensen, naturvejleder på Myrthuegård - MYRTHUE

Karen Henriksen, naturvejleder på Myrthuegård og i Guldager Naturskole – MYRTHUE

Fie Bornichnaturvejleder på Midtgård - MYRTHUE

KontaktUddannelse@naturvejledningdanmark.dk eller tlf. 5356 6286.

Ved spørgsmål angående kurset: Kontakt Naturvejleder Karen Vestergaard Henriksen kavh@esbjerg.dk  23660188

Andet: Dette kursus indgår som et af de valgfri, åbne kurser, der er en del at Naturvejlederuddannelsen. Er du (eller skal du) i gang med Naturvejlederuddannelsen under Naturvejledning Danmark, så tæller kurset som to dage af de seks valgfrie, åbne kursusdage, der er en del af uddannelsen.

Tilmelding / Tilmeldingfrist 22-08-2023 kl. 12:00