Insekter i formidlingen

Insekter og smådyr er overalt omkring os, hvor de lever i alle typer omgivelser og miljøer. Smådyrene er forholdsvis lette at finde og håndtere og de er derfor oplagte at bruge i det pædagogiske arbejde med formidling af natur.

Smådyrenes mangfoldighed og utallige tilpasninger til alle miljøer gør, at de kan bruges til at illustrere mange naturfænomener og de udfordringer naturen har i vores samtid.

På kurset vil kursisterne gennem oplæg og feltarbejde få et godt indblik i smådyrenes univers, og lære at bestemme de mest almindelige smådyr til slægtsniveau.

Kursisterne kommer til at lære metoder til at finde, indsamle og observere smådyr – metoder som kan benyttes direkte i formidlingen.

Kurset lægger vægt på at præsentere kursisterne for aktiviteter, øvelser, lege m.m. som kan overføres direkte til naturvejledernes hverdag som formidlere.

Målgruppen: kurset er rettet mod naturvejledere, naturformidlere og andre, der ønsker at blive klogere på edderkoppernes verden, og hvordan man kan formidle disse til forskellige målgrupper

Tidspunkt: 11. - 13. juni 2025. Kurset starter d. 11. juni kl. 18 og slutter d. 13. juni kl. 15.15

Tilmeldingsfrist: 15. maj 2025

Deltagerantal: 14-22 deltagere

Pris: 3500,- kr. inkl. moms for medlemmer og 4500,- kr. inkl. moms for ikke-medlemmer som dækker oplægsholdere, materialer, forplejning og faciliteter.

Overnatning: Der er mulighed for overnatning på Trente Mølle i 2- 6 sengs værelser, shelter eller i eget medbragt telt. Overnatning er inkluderet i prisen. Medbring sengelinned til overnatning i hytter og sovepose, underlag mm til overnatning i shelter.

Dette kursus indgår som et af de valgfri, åbne kurser, der er en del af Naturvejlederuddannelsen.

Onsdag d. 11. juni 2025

18:00 Ankomst og indkvartering

18:15 Aftensmad

19:00 Intro til kurset

19:15 Fangst og indsamling af smådyr + opsætning af fælder Præsentation af metoder og udstyr, der kan benyttes til at finde og indfange smådyr. Opstilling af fælder i lokalområdet til indsamling af dyr, som vi skal bruge senere på kurset.

20:45 Aftenkaffe

21:00 Intro til natsværmere Kort introduktion til natsværmerne som dyregruppe og til, hvordan de kan tiltrækkes og observeres fx med lyslokning og sukkerlokning.

22:00 I felten med nattens smådyr Observation af natsværmere og andre smådyr ved hjælp af lyslokning og sukkerlokning.

Torsdag d. 12. juni 2025

08:30 Morgenmad

09:00 Hvad er et insekt? Introduktion til dyregruppen insekter: systematik, karakteristika og levevis. Insekternes rolle i den globale biodiversitet.

10:00 Andre smådyr Kort intro til andre grupper af smådyr; edderkopper, mejere, skolopendre, tusindben, bænkebidere, orme og snegle.

10:30 Pause

10:45 Mini-bioblitz Vi gennemfører en mini-bioblitz, hvor deltagerne på 60 min. skal forsøge at finde så mange smådyr som muligt.

12:00 Frokost

12:45 Livet i lorten Feltundersøgelse af smådyrsfaunaen, der er tilknyttet kolort.

15:00 Kaffepause

15:30 Krible Krable Præsentation af nogle af de mange pædagogiske materialer, der er udviklet af Krible Krable projektet til at arbejde med smådyrs-universet. Temaer som fx: Sommerfugle, Forskel-Lighed, Ukrudt m.m.

17:15 App’s, litteratur og hjemmesider

18:00 Aftensmad

19:00 Artsbestemmelse Introduktion til artsbestemmelse af løbebiller vha. litteratur og bestemmelsesnøgler.

20:30 Præparering af insekter Intro til præparering af fx sommerfugle og biller. Præparering ved tørring er en gammelkendt metode til opbevaring af indsamlede insekter.

Fredag d. 13. juni 2025

08:30 Morgenmad

09:00 Status for Danmarks Dagsommerfugle Dagsommerfuglebestanden i Danmark er en indikator for, hvordan det går med biodiversiteten. Udviklingen i dagsommerfuglebestanden bekræfter at vi befinder os i en biodiversitetskrise, hvor der er behov for handling.

10:00 Insekthoteller – fup eller fix Er insekthoteller overhovedet noget bevendte? Hvad kan man gøre for at forbedre insekternes levevilkår lokalt?

10:30 Pause

10:45 Kreativ med insekter Insekternes form og udseende kan inspirere til mange kreative aktiviteter – vi prøver nogle af dem.

12:00 Frokost

12:45 Smådyr i vandløb og vandhuller Der er mange smådyr, der lever en væsentlig del af deres livscyklus i eller ved vandet. Vi skal undersøge både vandløb og sø for at kigge på den særlige fauna, der er knyttet til vandet. Inklusiv kort intro til makro-index, der er en metode til at vurdere vandløbenes kvalitet på baggrund af undersøgelse af vandløbsdyrene.

14:30 Insekter i fangenskab Tips og tricks til hvordan man holder insekter i fangenskab i kortere eller længere tid med henblik på observation af adfærd og udvikling.

15: 00 Kaffe og afrunding.

15:15 Tak for i dag.

Tilmeld / Tilmeldingsfrist 15-05-2025 18:00

Ikke medlem - pris m. moms

4.500 kr.